Állomási peronok a modellvasúton

Vasútállomások fontos létesítményei a vágányok mellett vagy között elhelyezkedő peronok, amelyekről felszállhatunk a vonatunkra. Ezeknek a peronoknak a típusait és modelljeit szeretnénk bemutatni ebben a cikkben.

Először a mellékvonali kis állomásokkal kezdenénk. A vasút kezdetén igen elterjedt építési mód volt a vágányok közötti rész kitöltése vagy “felszórása” egyszerű gyöngykaviccsal illetve murvával. De persze volt ahol csak a döngölt földre futotta. A rögtönzött peron szélei selejtezett faaljakból (talpfa) alakították ki úgy, hogy a magasság megegyezzen a sínkorona magasságával. Mai állomásokon is sok helyen találkozhatunk ilyen megoldással, annyi különbséggel, hogy faaljak helyett betonaljakat alkalmaznak. Ilyen peront igen könnyen modellezhetünk. Egy darab flexibilis sínből kihúzzuk a sínszálat, melyet felhasználhatunk a későbbiekben útátjáróknál vagy hidak modellezésénél és a talpfarácsot feldaraboljuk. A talpfákról levágjuk a sínrögzítéseket és az így lecsupaszított talpfát ragasztjuk fel a felületre. A köztes részt pedig bármely modellgyártó cég kínálatában szereplő kő, kavics, homok szóróanyaggal borítjuk. Méretaránytól függetlenül saját ízlésünkre van bízva, hogy melyiket választjuk.

Állomási peron tetővel

A közepes vagy nagyobb állomásokon már kövezett vagy betonozott peronokat építenek. Itt már szélesebb peronokat is alkalmaznak, amiket igény szerint tetővel is elláttak. Magyarországon elterjedt szabvány megoldás a viacolor térburkoló kő beépítése. Ezt a mintát műanyag dekorlapból megtaláljuk többek között az Auhagen és Brawa kiegészítői között. A peron magassága már a sínkorona felett van, ezzel is megkönnyítve és gyorsítva az utascserét. A peron oldala lehet egyszerű fagerendákból összeállított vagy falazott kivitel, terméskőből rakott, betonozott illetve újabban alkalmazott előregyártott betonelemek. Ezeket a betonelemeket is könnyen beszerezhetjük, mert az imént felsorolt két gyártón kívül még a Fallernál is szerepel a kínálatban. Az építőkészletben kapható peronszéleket akár ívben is használhatjuk. A számos modell közül olyat válasszunk ami méretben megfelelő. Hosszában sorolhatóak, tetszés szerint akár festhetőek is. Variálhatunk akár több gyártó peronjának keverésével, de ekkor figyeljünk az eltérő magasságokra is.

Ha méretben nem találunk megfelelő peront, elkészíthetjük ezt is házilag. Barkácsboltokban kapható fenyőlécet használjunk, méretre vágás után fessük be betonszínű festékkel, vagy boríthatjuk kőmintás dekorpapírral, öntapadós kőmintájú fóliával is.

Peroncsarnok

Nagy fejállomásokon, vagy külföldön akár átmenő állomásokon is találkozunk peroncsarnokokkal. Igen látványos építmények elhelyezéséhez pontos tervezésre van szükség. Figyeljünk a sínrendszerünknél alkalmazott vágánytengely távolságra. A csarnok kiviteléből adódóan csak minimális szélesség-módosítást enged meg. Hosszában és szélességében ez az épület is tetszőlegesen bővíthető, 2 vagy több vágány fedésére alkalmasak. Nagy állomásokon építhetünk még vékony (akár a vágánytengely távolság között is) csomagperont. Ezekre rakjunk kézi vagy elektromos kofferkulikat, nagyon feldobja az állomásunkat. Ez az állítás vonatkozik minden peronra, legyen az bármilyen állomási kiegészítő. Utasból választhatunk ülő, álló, sőt vonat után rohanó figurát is. Preiser, Noch, Faller, Vollmer kínálatában minden méretarányból csemegézhetünk. A végén ne feledkezzünk meg a világításról sem! Korszakunknak megfelelő peronvilágítást válasszunk. Rakhatunk világító vagy akár működőképes órát is a peronra. Ezeket a termékeket a Viessmann kínálatában találja meg izzós vagy LED-es fényforrással.

 

Jó modellezést kívánunk!

VMC csapat

 

Egy hozzászólás érkezett a “Állomási peronok a modellvasúton” bejegyzéshez

Hozzászólás