Bahv és BDat ingajárati kocsik az üzletünkben

Örömmel értesítjük vásárlóinkat, hogy új kisszériás MÁV személykocsik forgalmazását kezdjük október elsejétől!

Az eredeti járművekről pár szóban:

Bahv és BDat története

Külföldi országokhoz hasonlóan, a MÁV-nál is felmerült az igény úgynevezett elővárosi ingavonatok bevezetésére az ’50-es években. A győri vagongyárban 12 féle terv született a „munkásszállító” kocsik gyártására.

1957-ben három prototípus készült el, kettő a Dunakeszi Járműjavítóban és egy a győri RÁBA gyárban. Végül 1958-ban a dunakeszi változat valósult meg és számos alváltozat (Bah, Bahv, Bahvl, Bahve valamint a vezérlő kocsik Bat, BDat) épült egészen 1972-ig.

Összesen 1838 darab készült a MÁV és a GYSEV részére. 1961-től a kocsik távvezérlési kábellel lettek ellátva. Az 1970. után készült kocsik már gőzfűtés nélkül készültek.

A Ganz gyár 1953-ban pályázatot írt ki forgóváz tervezésére. Az összes elővárosi kocsi a pályázaton második helyezést elért KALÁKA típusú forgóvázzal készült. (A forgóvázat három tervezőjének nevéből – Kardos Tibor, nczos Péter, Kalmár Lajos – kirakott mozaikszóval nevezték el.)

Ebből a forgóvázból közel 4500 darab készült.

A kocsik termes kivitelben, kettő, vagy három részre osztva készültek, mindkét végükön oldalanként 1-1 ajtó, középen 2-2 ajtó van.

Az egységes UIC pályaszám rendszer bevezetésekor (1969/70) a távvezérlési kábel nélküli kocsik Bh (Bah) 20-26-os, a távvezérlési kábellel ellátottakat Bhv (Bahv) 20-27 és Bhv (Bahv) 20-07-es (utóbbi gőzfűtés nélkül) középszámon kerültek forgalomba.

A vezérlő kocsik is többféle kivitelben készültek, poggyásztérrel vagy anélkül, illetve különböző mozdonytípusokhoz: V42, V43, M41, valamint a 0-ás sorozat a 424-es gőzmozdonyokhoz.

A kocsi típus kiválóságát jellemzi, hogy több főjavításon is átestek ugyan, de a mai napig szállítják az utasokat a főváros, illetve az ország több nagyvárosa, és az agglomeráció között.

MÁV ingavonati szerelvény

A modellek Fuggerth alapra készültek, tamponnyomással és fém kerékkel vannak szerelve, eredetinek megfelelő festéssel.

A vezérlőkocsi pályaszáma: BDat 5954 (egyben rendelési száma is)

A személykocsik pályaszáma: Bahv 6530 és 6684 (egyben rendelési számok is)

Mindegyik modell korlátozott példányszámban kerül forgalomba!

Elkészült mintapéldányok megtekinthetőek a szaküzletünkben!

A modellek forgalmazását 2012 október 1.-étől kezdjük!

Fotógaléria:

 

Hozzászólás