Vontatási telep a modellvasúton

Egyik fontos és igen látványos elemei a vasútüzemnek a vontatási telepek. Itt tárolják a szolgálaton kívüli mozdonyokat, javítják a meghibásodott kisebb alkatrészeket, elemeket. Ezen javításokat fűtőházakban, az időjárás viszontagságaitól védve végzik a vasúti dolgozók. Gőzmozdonyok korából alakult ki a fűtőház kifejezés, ami valóban a mozdonyok melegen tartását is szolgálta, hogy a bennük levő víz ne fagyjon meg. Fagyás esetén szétrepedhetnek a csövek és az egész mozdony használhatatlanná vált.

A fűtőházak készülhetnek egy vagy több vágányos kivitelben. Elterjedtek a két vagy háromvágányos épületek. Ezeket az épületeket megkapjuk az ismert modellvasúti épületgyártóktól is. A régi stílusú épületekből sokkal nagyobb a választék, mint a modern fűtőházakból, bár ezeket inkább mozdonyszínnek nevezhetjük.

Faller 120217: szép példája a modern vasútmodell fűtőháznak.
Megvásárolható webáruházunkban

A modern épületek egyik szép képviselője a Faller 120217 cikkszámú modellje (lásd a baloldali képen). Ennél az épületnél az ajtónyitást kis motorral oldotta meg a gyártó. A legújabb modelljénél (Faller 220110) pedig már szervomotor segítségével nyílik az ajtó.  A többi épületnél az ajtónyitás manuálisan vagy a mozdonyunk segítségével történik.

A megfelelő épület kiválasztásánál figyeljünk az épület hosszára!  A hosszabb mozdonyok nem mindegyik modellbe férnek bele.

TIPP! Ha több párhuzamos vágányunk van, akkor mindegyik épület kis kézügyességgel akár sorolható is.

Körfűtőház

Mindannyiunk szívét megdobogtatja egy fordítókorong a hozzá tartozó fűtőházzal! Valóban nem csak hogy szép, de több mozdony tárolására alkalmas kisebb helyen. Mindhárom ismert léptékben találunk modellt bár gyártónként általában csak egyet-egyet. TIPP! Fordítókorongos vontatási telep esetén figyeljünk a fordítókorong “osztásaira”, hogy megfelelő fokú épületet használjunk. A körfűtőházak ajtajainál a nyitott állás az alapállás. Ezeknél az épületeknél a mozdony nyitja és csukja az ajtókat. Mivel nyitott ajtónál nagyon belátni az épület belsejébe ezért ajánlatos kidolgozni belülről is a csarnokot. Építsünk a sínek közé vizsgálóaknát ( Auhagen 41612), rakjuk tele munkásokkal, szerszámokkal, kis gépekkel, satöbbi. A világításról se feledkezzünk meg. Használjunk LED-eket, akár a vizsgálóaknában is!

Modern vontatási telepeken a fordítókorong helyett tolópadot alkalmaznak. Ennek a beszerzése sajnos gyártói kapacitás miatt igen körülményes lehet, segítségért forduljon közvetlenül munkatársainkhoz.

Faller 131219 víztoronyKiszolgáló létesítmények

Első és talán legfontosabb gőzös üzem esetén a szén berakodása. Ezt szénvételezővel oldják meg. Kisebb telepeken kézi erővel mozgatott rakodódarukat alkalmaznak, míg nagyobbakon már gépi rakodás folyik. Nagy vontatási telepeken szénbunkerből, nagy daruk segítségével öntik a szenet az adagológaratba. Szintén fontos kiegészítők a vízdaruk. Ezeknek is számos szépen kivitelezett fajtája létezik. Újdonságképpen választhatunk működőképest is (Viessmann 5132).

A sorban a következő épület a víztorony. Kisebb telephez kisebbet, nagyobbhoz nagy víztornyot válasszunk. Ne feledkezzünk meg a homokolóról sem. Ezt az épületet ne csak gőzös üzemnél alkalmazzuk, hanem a másik két vontatási nemnél is. TIPP! Gőzösöknél a salakanyag eltávolításához hosszú szerszámokat alkalmaznak. Ezeket is be lehet mutatni. A salakanyagot tárolhatjuk egy kiselejtezett teherkocsin is. Dízel üzem esetén elengedhetetlen a töltőállomás. Ennek kiszolgáláshoz, ha helyünk engedi, építsünk lefejtő vágányt is! Építhetünk még bakdarukat, mozdonytisztító és vizsgálóállványt. Hegesztőfényt is elhelyezhetünk egy javítás alatt álló mozdony vagy mozdonyalkatrész mellett.

Térvilágítások megfelelő elhelyezésével este is élvezhetjük a vontatási telepünk látványát, hiszen a vasúton este sem áll meg az élet.

Eddig már 5 hozzászólás érkezett a “Vontatási telep a modellvasúton” bejegyzéshez

Hozzászólás