Tiszta Amerika

Unionista katonák zászlóval
Unionista katonák zászlóval

A modellekről általában:

 Kb 170 éves az első vasútmodell, óraműves szerkezetből készítette egy német mesterember. 1879-ben volt az első játék-kiállítás, ahol számos cég mutatott be játékvasutat. Valahol itt indult el minden. 1891-től a vágányok méretarányait a Märklin cég ajánlására egységesítik a játékgyártó cégek. A nemzetközi irodalom e dátumot tartja a vasútmodell születésnapjának, mivel ekkor kerül piacra az első olyan vasútmodell készlet, ami olyan méretarányos pályán gördül, melyet kompatibilis vágány-elemekkel eleve bővíthetőre terveztek. Az első játékmozdonyok hajtás nélküliek voltak. Később a modellek hajtásaként óraművet vagy spirituszégőt használtak. Utóbbiak a nyílt láng és a forró gőz miatt tűzveszélyesek voltak. A technika fejlődésével rövidesen megjelentek a villanymotor hajtotta játékvasutak is.

A sínek óriásai

Amerikára teljes mértékben igaz az az állítás, hogy minden nagyobb, robosztusabb mint Európában. Nincs ez másként az USA témájú terepasztalokon sem.

A amerikai modellekről azonban tudni érdemes, hogy főbb elemeiben ugyan megegyeznek az európaiakkal, méretarány, áramellátás, viszont nincsenek ütközőik és más a csatoló szerkezetük is,  ami az amerikai nagyvasúti karmos csatoló kicsinyített másolata.

Lényeges különbség még a kerekek kialakításában van ugyanis az amerikai modellvasút kerekeinek a pereme kisebb. RP-25 szabványt követ, amit 1997 óta alkalmaznak.

 

Amerikai modellek üzletünkben

Tehát ha valaki ezen a “vágányon” kíván elindulni figyelmükbe ajánlanák kezdőkészleteinket.

Analóg kezdőkészlet a Pikotól
Analóg kezdőkészlet a Pikotól

Elsőként a Piko által forgalomba került G méretarányú analóg készlete gőzmozdonnyal és két teherkocsival, mely beltéri és kültéri használatra egyaránt alkalmas. 37103-as cikkszámmal kereshető webáruházunkban. Az elinduláshoz minden szükséges  kiegészítő megtalálható benne, bővíthető.37104-es cikkszámon rendelhető még a szintén gőzmozdonyt és két teherkocsit tartalmazó Piko kezdőkészlet G méretarányban. A mozdony vezérlése analóg és a pálya szintén bővíthető.

Mehano kezdőkészlet
Mehano kezdőkészlet

Dízelmozdony kedvelőknek az N méretarányú Mehano készletet ajánlanánk. A négy darab személykocsit tartalmazó analóg összeállítás igen kedvező áron kapható gyerekek számára ideális választás lehet.

Az 1970-es években amerikában a a közúti és légi szállítók előretörése, az egyre élesedő versenyhelyzet miatt nagy nyomás nehezedett a vasútra, így a vasúttársaságok kénytelenek voltak a teherszállítási rendszerüket korszerűsíteni, adott speciális feladatra épített teherkocsiparkot forgalomba állítani, és végül de nem utolsó sorban a mozdonyok sebességét megnövelni.

Néhány teherkocsi modell kínálatunkból:

Piko 38823 tehervonati kísérőkosi (Caboose) G méretarányban

Piko tehervonati kisérőkocsi
Piko tehervonati kisérőkocsi

Caboose – A kalauzkocsi. Az amerikai mérföld-hosszú tehervonatoknak elengedhetetlen tartozéka volt a kalauzkocsi. Ezek mindig a vonat végére voltak kapcsolva, mert Amerikában nem volt ritkaság a nyíltvonali elágazás, és ilyenkor a vonatvezetô kötelessége volt az áthaladás után a váltót visszaállítani. Tolatáskor is jól jött, hogy volt valaki a vonat végén és így nem kellett a mozdonytól a vonat végéig gyalogolni. A fékezôk szállása is a kalaúzkocsiban volt. A kalaúzkocsikon rendszerint van egy kilátótorony, amibôl az egész vonatot végig lehetett látni. Egy-két vasúttársaság épített oldalkilátós kalaúzkocsikat is (“bayside coboose”), aminek az oldalán volt egy kiugró rész, elôre- és hátranézô ablakokkal. A hetvenes évektôl kezdve a tehervonatokon nincs kalaúzkocsi, leginkább csak múzeumokban találkozhatunk velük

Walthers 932-41153 négytengelyes tartálykocsi V-ös korszak HO méretarány.

Négytengelyes tartálykocsi
Négytengelyes tartálykocsi

A 19. század elején a villanymozdonyok gyorsan kezdtek elterjedni Amerikában. Leggyorsabban olyan területeken, ahol a meredek hegyi vonalak forgalmát csak elôfogatolással és még ezenkívül tolómozdonyok alkalmazásával tudták fenntartani. Az ilyen igények mellett az a tény, hogy a villamosítás beruházási költségei az amerikai nagyobb távolságok mellett nagyobb súllyal esnek a latba, kevésbé volt érdekes, mint az, hogy egy villanymozdony 3-4 gôzmozdony munkáját és személyzetét tudta kiváltani. Ebben élen jártak a Norfolk & Western, ennek leányvállalata a Virginian valamint a Pennsylvania. A Great Northern a Cascade hegységen átvezetô szakaszt villamosította, a vele párhuzamosan futó Milwaukee pedig egy pár száz kilométer kivételével az egész transzkontinentális vonalát, mégpedig 3kV egyenárammal. Itt jártak a híres BiPolar mozdonyok, amelyekben a motor forgórésze közvetlenül a kerékpár tengelyére volt szerelve, míg az állórész mindössze két pólusú volt – innen a név “BiPolar” – és ovális légréssel kétoldalról vette körbe a forgórészt, megengedve ennek függôleges rugózását. Késôbb, a 2. világháború után Milwaukee kapott a szovjet exportra gyártott, de a hidegháború miatt végülis nem leszállított óriási villanymozdonyokból, amiket Amerikában Sztálin gúnynevérôl “Little Joe”-nak hívtak. A villamos üzem eltartott a hetvenes évekig, bár a lassan elhasználódó villanymozdonyokat egyre gyakrabban segítették ki dízelmozdonyok. Amikor aztán a felsôvezetéket is fel kellett volna újítani, és éppen magas volt a piacon a réz ára, Milwaukee lebontotta a több ezer kilométernyi rézdrótot és az árán dízelmozdonyokat vásárolt. Ez sajnos nem segített és a nemsokára bekövetkezô olajválság idején a társaság tönkrement.

 T025-ös Villanymozdony a Mehano-tól HO-méretarányban:

 

Milwaukee T025 villanymozdony
Milwaukee T025 villanymozdony

Reméljük, sikerült felkeltenünk érdeklődésüket az amerikai vasutak iránt. Természetesen a terepasztalhoz szükséges egyéb kiegészítőket, épületeket, figurákat (amerikai stílusban) megrendelhetik webáruházunkban, illetve megvásárolhatják üzletünkben. Kezdőkészleteink bővítésében, illetve egyéb a témában felmerült kérdésikben kollégáink készséggel állnak rendelkezésükre.

Jó modellezést kíván a VMC csapata!

Forrás: http://erojr.home.cern.ch/erojr/content/egyeb/amivasut/tart.htm

Eddig már 9 hozzászólás érkezett a “Tiszta Amerika” bejegyzéshez

Hozzászólás