A Lego terepasztal

Olyan öt óra után úgy láttam, hogy kicsit el tudok sétálni a fényképezőgépemmel a Vasútmodell Centrum standjától, ahol reggeltől kezdve terepasztal és dioráma építési bemutatókat tartottunk. Már tavaly is lenyűgözött a Lego terepasztal, a Déli pályaudvar és az Alkotás utca jelenetével, így arra vettem az irányt. Nem akartam nagyon zavarni az irányítókat, így a leggondtalanabbnak tűnő fiatalembert szólítottam meg, aki rövid mentegetőzés után tovább irányított. Gyors másfél perc alatt hárman mondták, hogy ők nem szoktak beszélni, de végül eljutottam a klubvezetőhöz (akit nem akartam eredetileg megzavarni), Raáb Donáthoz, és ő nagyon készségesen válaszolgatott a kérdéseimre.

Őri András, VMC: Délután két kisfiú arról beszélgetett a terepasztalotokat nézve, hogy vajon hány millió Lego-kockából épült fel. Ezt ti tudjátok?

Raáb Donát, Magyar Lego-vasút klub: Darabra nem tudjuk, de szám szerint egy pár százezer, félmilliónál biztos nem több, ami itt van kockában.

ŐA:  Tavaly lenyűgözött a terepasztalotok, főleg az Alkotás út és Déli pályaudvar rész. Ha jól látom idén nagyobb asztallal érkeztetek.

RD: Igen, a Déli pályaudvar egyébként megtekinthető az asztal túlvégén idén is. Ez most nagyobb, mint tavaly. Negyven méteres terepasztal, dupla vágánnyal az elejétől a végéig.

ŐA: És ezt még növelni fogjátok?

RD: Hát a terepítés nehézségei meghaladják az erőnket, ennél nagyobb valószínűleg már nem lesz kiállítva… vagy hát több emberrel esetleg előfordulhat.

Nyugati pályaudvar és a Combino. Legoból. - fotó: Őri András, VMC
Nyugati pályaudvar és a Combino. Legoból. – fotó: Őri András, VMC

ŐA: Gondolom azért nem kockánként hozzátok ki a terepasztalt.

RD: Nem. Előre preparált darabonként hozzuk, ami egy ilyen Lego alaplapot jelent a valóságban, általában ilyen egységekre van szétszedve. Felső vezeték, jelzők, vonatok le vannak véve róla. Egymásra lehet stószolni a vonatsínes alaplapokat, ugyanúgy, mint a laposabb modulokat. Meg hát vannak, amik külön kartondobozban érkeznek, a nagyobb blokkok, mint a szénbánya vagy éppen a Nyugati pályaudvar egyes elemei.

 ŐA: Ezek össze vannak ragasztva, vagy bonthatóak?

RD: Maguk az épületek nincsenek összeragasztva, nem is nagyon használunk ragasztást, ami ezen a kiállításon van azok közül egyik elem sincs ragasztva. Ha valami szállítás közben megsérül, akkor bizony megsérült és nem lehet mit tenni ez ellen.

ŐA: Mennyi idő alatt építettétek, hány éve csináljátok?

RD: A terepasztal részletekben mindenkinek több éves munkája van. A Temofeszten kettő egész napot vett igénybe, hogy felállítsuk a terepasztalt.

ŐA: Mi az, amit szívesen elmondanál Te magad a terepasztalotokról?

RD: Talán azt tenném hozzá, hogy sokan azt gondolják ezek a vonatok itt készletként kaphatóak. Nem, ezeket egyenként meg kell tervezni és nincsen olyan program, ami mondjuk bevisz CAD fájlba egy Taurust, ami aztán ki fogja kockázni nekem, hogy a legideálisabb Lego kockából kirakni a mozdonyt. Ezeket nekünk kell kitalálni, hogy hasonlítsanak az eredetire.

Raáb Donát: Ezeket nekünk kell kitalálni, hogy hasonlítsanak az eredetire. - fotó: Őri András, VMC
Raáb Donát: Ezeket nekünk kell kitalálni, hogy hasonlítsanak az eredetire. – fotó: Őri András, VMC

 ŐA: Aha, szóval Ti építitek a vonatot?

RD: Igen. A meglevő alkatrész állományt felhasználva. Mondjuk nem minden alkatrész létezik minden színben, ez is egy fontos összetevője a dolognak. Szóval abból kell kirakni a legélethűbben a mozdonyok vagy éppen épületek, vasútállomás, trafókert és hasonlóknak a formáit.

ŐA: Ha bemész egy Legó boltba, akkor ott minden elemet megkapsz egy ilyen asztalhoz, vagy rendelitek a kockákat?

RD: Ezeket az Internetről, több helyről kell rendelgetni. Van mikor a Legotól közvetlenül, van mikor viszonteladótól. Általában egy-egy bonyolultabb vonathoz sosem sikerül három-négy helynél kevesebből rendelni a hozzávalókat.

ŐA: Azt jól látom, hogy inkább magyar vonatokat próbáltok összerakni?

RD: Nagyrészt az egész terepasztal magyar tematikájú, egy-két olyan részt kivéve, ami nem létezik a valóságban. Ehhez magyar vonatok dukálnak. Kivéve néhányat, mint a svájci Cargo Traxx, vagy a TEE vonat vagonjai. De alapvetően a magyar normál nyomtávú vasúthoz igazodunk.

 ŐA: Más vasútmodellezőkhöz hasonlóan igazodtok korszakokhoz?

RD: Nem korszakolunk, mindenki mást épít a terepasztalon. Én például a legújabb., legmodernebb gépeket szeretem meglegosítani.

ŐA: Köszönöm szépen az interjút.

A terepasztalról további fotókat majd a Pinterest fiókunkban találtok!

Hozzászólás