Hely és méretarány – A vasútmodellezés alapjai 1. rész

Kezdjük azzal, és akik már benne vannak biztosan megerősítenek majd ebben engem, a vasútmodellezés alattomos hobbi, észre sem veszed és már katalógusokat bújsz, hogy mivel tudnád még díszíteni az asztalodat és mikor érkezik meg végre az új személykocsi, ami befejezné a megkezdett szerelvényt. De amíg ide eljutsz az nem kevés idő. A mai cikkben a legalapabb alapokkal kezdünk, megvizsgáljuk, hogy mekkora helyed áll rendelkezésre és ennek függvényében hogyan építsd fel az asztalt, milyen méretarányú vonatok fognak futni rajta.

Ha szeretnéd a közösség véleményét is kikérni a témáról, ha szeretnél profikkal és segítőkész vasútmodellezőkkel beszélgetni, akkor csatlakozz Facebook oldalunkhoz!

A szűk keresztmetszet

Az első, és minden egyebet meghatározó, lépés az, hogy mekkora helyet szánunk a terepasztalnak a lakásban. A terepasztalok elhelyezésére sok ötletes megoldás született már, nézzük át a leggyakoribb verziókat.

Igazi asztal. Természetesen a legegyszerűbb verzió az, ha egy nagy falapra, esetleg elve egy asztalra építjük rá a pályát és a környezetet. Érdemes figyelembe venni, hogy egy asztal viszonylag nehezen mozgatható bútordarab, érdemes leszerelhető lábú verzióban gondolkodni, ami megkönnyíti a szállítást. Ne felejtsük el azt sem, hogy érdemes és ajánlott védenünk a rendszert a portól, hisz az fakítja a tereptárgyakat. A sínek és gördülő állomány viszonylag könnyen tisztítható speciális eszközökkel, de a fák, bokrok, fű satöbbi bizony hajlamosak elkoszolódni, megszürkülni az évek folyamán. Természetesen a csere egy megoldási lehetőség, de érdemes végiggondolni, hogy a használat után mivel tudjuk óvni az asztalunkat.

Fregoli asztal. Kis alapterületű lakásokban számos megoldás született a terepasztal “eltüntetésere”. Az egyik legötletesebb a fregolis módszer, a terepasztalt csigákkal felhúzzuk a plafonra mikor éppen nem használjuk. Ismerünk olyan modellezőt, aki a francia ágy fölött tartja a terepasztalt, arról nem szólt a fáma, hogy a felesége hogyan fogadta az ötletet. A fregoli asztal mindenesetre nagy kiterjedésű asztal építésénél nagyon hasznos tárolási módszer, arról ne feledkezzünk meg, hogy a legtöbb lakásban a világítás szintén a plafonon van, érdemes a csillárt belógatni a terepasztal alá, hogy felhúzott állapotnál ne fogja el a fényt.

Szekrény asztal. Biztos mindenki látott már elrejthető ágyat, amit felhajtunk és pont úgy néz ki, mint egy szekrény. Nos terepasztal építés esetén is remek megoldás lehet a lehajtható szekrény-asztal.

Vékony asztal. Ha semmiképpen nem akarjuk elrejteni az asztalt, de szűkös hely áll rendelkezésre jó kompromisszum lehet egy fal mellett futó terepasztal. Az ilyen asztalokon kevés környezet szokott megjelenni, inkább a vasútüzem bemutatása van középpontban.

Modul építés. Ha nincs lehetőségünk egyik megoldásra sem, akkor érdemes egy vasútmodell klubhoz csatlakozni, akik modul rendszereket építenek. Itt akár egy 1 méter hosszú, 80 centiméter széles kis modullal is csatlakozhatunk a többi modellezőhöz. Előnye még a modul építésnek az is, hogy közösségivé teszi az otthoni molyolást. Barátokat, tanácsadókat szerzünk és eljárhatunk közösen játszani a kész modulrendszeren.

Jó-jó, de akkor most Piko vagy TT?

Ha már megvan, hogy milyen méret áll rendelkezésünkre ki kell választani a méretarányt, amiben megépítjük a vasútüzemet és a környező vidéket.

A vasútmodellezésben használatos általános méretarányokról korábbi cikkünkben olvashatsz!

Az alábbi felsorolásban az általunk még játszhatónak gondolt minimális alapterületeket vesszük sorra.

  • H0 méretarány: legalább 2,5,*1,4m alapterületű asztalra van szükség.
  • TT méretarány: legalább 90cm*160cm alapterület szükséges.
  • N és Z méretarány: legalább 45cm széles asztal.

A fenti felsorolást a sínrendszerek ívei alapján számoltuk ki, úgy, hogy elférjen még a vágányok mellett egy kis állomás épület is.

Az alábbi grafikákon egymás alá rendeztem egy férfi és egy nő piktogramját, megfelelő méretarányokra konvertálva. A férfinek az átlagos 182 cm, míg a nőnek az átlagos 173 cm magasságot vettem alapul.

1:220 Z méretarány
1:220 Z méretarány
1:160 N méretarány
1:160 N méretarány
1:120 TT méretarány
1:120 TT méretarány
1:87 H0 méretarány
1:87 H0 méretarány
1:48 USA O méreatarány
1:48 USA O méreatarány
1:43 brit O méreatarány
1:43 brit O méreatarány

A helyen kívül még van pár szempont, amit érdemes figyelembe venni a méretarány választáskor. A legnagyobb választékot a terepasztal kiegészítőkből H0 és N méretarányban találjuk. Gondolunk itt épületekre, egyéb járművekre és figurákra. A TT egyértelműen mostohagyerek, ha a gördülő állományt nézzük, akkor szinte csak két gyártó foglalkozik a méretaránnyal (kis csúsztatással persze). Épületekből kicsit jobb a helyzet, de egyértelműen a fenti két méretarány mögött marad a TT. Én személy szerint viszont egy nagy pozitívumot tudok említeni a TT támogatására, elképesztően aktív és segítőkész közösség várja az új TT barátokat.
A Z méretarányt csak igazi kötél idegzettel rendelkező embereknek ajánljuk, mert ahogy a kollégám fogalmazott: “a Z nagyon macera“. Ami még ellene szól, hogy közel dupla áron vásárolhatunk hozzá meg mindent, mint a többi méretarányhoz. Viszont az igazi helyhiányban szenvedők a Z választásával nagyon látványos terepasztalt építhetnek egy bőröndben vagy félredobott aktatáskában is!

Ha nem akarsz lemaradni a cikksorozat további részeiről sem, akkor tedd el könyvjelzőbe a sorozat csatornáját: A vasútmodellezés alapjai. De tudunk adni RSS feedet is, ha használsz olvasót, vagy csak szimplán iratkozz fel a Facebook oldalunkra! Ha kérdésed van, vagy hozzáfűzni valód, akkor írj nekünk az info@vasutmodellcentrum.hu e-mail címre!

Hozzászólás